WERKLUST

Stuur jezelf en help een ander.

Voormalig Divosa voorzitter Tof Thissen had het regelmatig over witte raven. Witte raven zijn klantmanagers van sociale diensten die op kreatieve wijze hun klanten aan werk of een andere nuttige bezigheid helpen en zich hierbij niets van regels aantrekken.

Is dat de oplossing? Resultaatgericht werken door unieke professionals in een regelloze ruimte te laten werken?

Handboek soldaat moet het raam uit. Ook een regelmatig gebezigde slogan. En inderdaad: het vak klantmanager gaat gebukt onder een hoge regeldichtheid. Voor de digitalisering prijkte op de bureaus van menig sociale dienst een kloek meerdelig naslagwerk. Alle regels in één oogopslag. Het is er nog steeds maar digitaal opgeslagen valt het minder op. Het verzet tegen een overmaat aan regels is niet verbazingwekkend.

Vroeger, in het ABW tijdperk, lag de nadruk op rechtmatigheid. Is de uitkering volgens de juridische regels der kunst verstrekt. Zo ja, dan is het goed. Zo nee, dan zwaait er wat. De Wet Werk en Bijstand legt de financiele verantwoordelijkheid voor de bijstand bij de gemeente. Hierdoor wordt het resultaat interessant. Stromen er veel klanten uit dan blijft er geld over (of speelt de gemeente net quitte).

Sociale diensten moeten dus veranderen van regelgestuurde in resultaatgestuurde organisaties.

En daar past een klantmanager bij die gaat voor het resultaat en de regels laat voor wat ze zijn.

Witte raven bestaan in de natuur. Ze zijn erg zeldzaam. Kwetsbaar ook. Door hun witte kleur steken ze sterk af tegen hun omgeving en dat maakt van hen een makkelijke prooi. Ze zijn bovendien erg vatbaar voor parasieten. Dus als ze niet worden opgevreten dan worden ze ziek en gaan alsnog dood. Als werknemer is de witte raaf niet bepaald een vogel waarvan  je er veel in dienst zou willen hebben.

Nu ken ik zelf wel een paar witte raven. Zonder uitzondering zijn dat inderdaad nog al eigenwijze klantmanagers, gericht op resultaat en goed in staat om een beetje buiten de regels om te leven. Een overeenkomst met de echte witte raaf is in ieder geval dat ze zeldzaam zijn. En het ook vaak niet lang volhouden. De meeste klantmanagers lappen graag de regels een beetje aan de laars maar zijn vaak minder resultaatgericht. Kunnen we het zonder regels doen. Ja om klanten aan werk te helpen, is dat juridische bouwwerk niet nodig. Maar dat betekent nog niet dat iedereen maar in volledige vrijheid het wiel maar moet uitvinden. Dat kunnen er maar weinig. Klantmanagers zouden erg gebaat zijn bij een deugdelijke theoretische grondslag voor hun handelen en met richtlijnen die hen helpen hun vak vorm te geven.

One thought on “De witte raaf. Resultaatgericht werken in een regelloze ruimte?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s