WERKLUST

Stuur jezelf en help een ander.

 

Ik ben deze week teruggekeerd van een fantastische vakantie in Argentinie. Er zat maar één minpuntje aan deze reis (wel een flinke). In de metro van Buenos Aires ben ik van mijn portefeuille beroofd. Het kostte me tachtig euro aan contanten en ik heb al mijn passen en creditcard moeten blokkeren (en gelukkig op tijd). In mijn portefeuillie zat ook mijn rijbewijs en nu is het zo dat om een nieuw rijbewijs te verkrijgen ook aangifte in Nederland moet worden gedaan. Wat de Argentijnse politie vaststelt en verbaliseert telt niet. Geen idee waarom dat zo is.

Dus toog ik deze middag naar het dichtstbijzijnde politiebureau in Rotterdam om aangifte  te doen. Ik werd allerhartelijkst ontvangen door een mevrouw die onmiddellijk bereid was een verkorte aangifte (“dat volstaat”) op het intranet in te vullen. Zij toog dan ook meteen aan het werk.

Wat volgde was een sessie van ruim drie kwartier gewijd aan de vraag hoe een diefstal in het buitenland in het Politiesysteem te persen was. De plaats delict (het metrostation Faculdada de Medicina in Buenos Aires) bestaat niet volgens het systeem (ik ben er toch echt geweest). Omdat plaats delict een zogenaamd verplicht veld is, strandde hier operatie aangifte vrijwel meteen na aanvang. Wat volgde was een uitgebreide poging met behulp van  eerst één later drie collega’s om het geautomatiseerd systeem op andere gedachten te brengen of te misleiden. Het enige wat gebeurde was dat de computer twee keer vastliep en opnieuw gestart moest worden.

Uiteindelijk kwam één van de collega’s met de verlossende code “BU” (voor buitenland) die eenmaal ingevoerd alles mogelijk maakte wat eerder maar niet lukte. Ondertussen had de behulpzame mevrouw vlekken in haar nek en was een meneer die in de wachtruimte was gaan zitten zijn goede humeur kwijt.

Nu gaat het me niet om die mevrouw of om de politie Rijnmond. Waar het me wel om gaat is de overeenkomst met verhalen en ervaringen die ik ken met geautomatiseerde systemen bij sociale diensten. Ik zou graag antwoord willen op de vraag hoe kan dit nu:

  • ligt het aan incompetente personeel
  • ligt het aan  werkprocessen die te complex zijn
  • ligt het falende systemen die niet meer gebruiker- of klantvriendelijk te maken zijn.

Zelf neig ik naar het laatste maar ik hoor graag andere meningen en verklaringen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s