WERKLUST

Stuur jezelf en help een ander.

Als één ding wel opvalt aan medewerkers van sociale diensten dan is het wel dat ze het erg druk hebben. Er zijn genoeg redenen waarom dat zo is. Hoge case loads, onduidelijke verwachtingen en steeds hogere politieke eisen aan de uitvoering. Ik maak nog wel eens een top vijf met redenen waarom sociale diensten het zo druk hebben. Maar nu even niet.

Zelf ben ik ook een erg druk baasje, al zeg ik het zelf. Gevolg is dat ik mij nogal eens verloren heb in een overvloed aan werk. Het uiteindelijke gevolg was steeds weer dat ik stuiterend van de stress ’s ochtends op kantoor kwam en er ’s avonds even stuiterend weer vertrok. Op een  gegeven moment heb ik de conclusie getrokken dat het zo niet langer ging. Die conclusie kwam veel te laat omdat ik toen al met ernstige lichamelijke en psychische gevolgen van stress kampte. In mijn geval was dan ook uitvoerige psychologische hulp nodig om het op te lossen. Ik kan het iedereen aanraden. Het voelt aanvankelijk alsof je de handdoek in de ring gooit. Dat is niet zo. Er valt iets van te leren en te verbeteren en het resultaat is dat ik me inmiddels een stuk lekkerder voel.

De belangrijkste steun om mijn werk stressvrij te organiseren kwam overigens niet van de kant van de psychologen. Ik maakte in dezelfde tijd kennis met Getting things done van David Allen. Voor mij nog steeds de methode om je werk op orde te brengen en te houden. En verder ben ik sindsdien steeds fanatieker op zoek naar allerlei lifehacks die het werkleven aangenamer maken.

inmiddels probeer ik ook mijn collega’s te overtuigen van het zegenrijke effect van de methode van David Allen en de tips en trucs van lifehacking. Ik heb ze inmiddels beloofd dat ik ze de komende tien weken elke week een nieuwe tip aan ze zal sturen. Die tips zet ik dan meteen ook maar hier op dit blog. Je weet nooit war het goed voor is. Ik ben er van overtuigd dat je alleen maar goed kunt werken als je rust in je bast hebt. Daarom hoort aandacht voor productiviteit en voor slimmer en aangenamer werken thuis op dit blog over effectieve reïntegratie.

One thought on “Druk, druk, druk hoe houd ik mijn werk overzichtelijk en mijn geest in balans

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s