WERKLUST

Stuur jezelf en help een ander.

De wereld is wederom erg snel veranderd -dit keer door internet- en dat heeft ingrijpende gevolgen voor werkende mensen. De traditionele tweedeling van managers en medewerkers verandert. Er komt een derde groep bij: werkers die een spil vormen in hun organisatie. Een spil is een werker die in een chaotische situatie orde schept, zaken aan elkaar kan knopen en dingen voor elkaar weet te krijgen. Kortom; een spil is onmisbaar.

Dit is de centrale stelling in het laatste boek van Seth Godin, Amerikaans marketing goeroe en blogger.  Hij maakte furore door als een duidelijke opvatting neer te leggen over de manier waarop producten en diensten het beste verkocht kunnen worden via internet. Een centraal begrip hierbij is de tribe. Het werkt niet om via internet je product te verkopen door middel van massale reclame. Dat wekt alleen maar irritatie. Het werkt niet om de nadruk op je exclusieve rechten en copyright te leggen. Zie de muziekindustrie die bijna het loodje legt doordat de meeste mensen zijn gestopt met het op traditionele wijze aankopen van muziek. Het antwoord is vorm een stam van  mensen die in een bepaald product of een bepaalde dienst geïnteresseerd zijn. Communiceer hier direct mee op alle mogelijke manieren en je zult zien dat je aan zo’n groep je product met succes zult kunnen slijten en dat ze er nog voor betalen ook.

Ik raakte zelf in Godin geïnteresseerd door de tribe en dit vooral omdat ik zelf graag een tribe zou willen organiseren voor kwalitatief goede en effectieve re-integratie. Het is een interessant en werkbaar idee vooral omdat Godin me werkbare suggesties komt vooral over de cultuur van contact maken via internet en de cultuur van geven. Zijn stelling is dat je via internet naam kunt maken door heel veel van je kennis te delen en niet zoals vroeger deze kaart voor de borst te houden en alleen te delen voor een prijs.

In Onmisbaar wordt dit doorgetrokken naar de werknemer. Deze zou zich los moeten maken van de vele voorschriften en protocollen in grote organisaties; zich als een kunstenaar moeten opstellen en zo unieke oplossingen voor problemen binnen bedrijven moeten bieden.

In de praktijk zie ik dit ook wel gebeuren. Zo zijn een klein deel van de klantmanagers bij sociale diensten wel op een dergelijke manier aan de slag. Door voormalig Divosa voorzitter Tof Thissen altijd aangeduid als witte raven. Ik schreef hier al eens over. Onmisbaar biedt een uitgebreide repertoire beschrijving van wat de kunstenaar binnen een bedrijf allemaal zopu kunen doen en bereiken en is om die reden interessante leesstof.

Er is ook wel het één en ander op af te dingen. Je kunt je af vragen of je wel een hele economie kunt opbouwen rond het geven. Uiteindelijk moet er natuurlijk ook gewoon eten op tafel verschijnen en dus zal er op enig moment betaald moeten worden. Volgens Godin is dit geen probleem omdat er een oneindig aantal kleine niches zou bestaan waarin een goede boterham te verdienen is.

Een ander bezwaar tegen onmisbaar is dat het boek gewoonweg te dik en te uitgebreid is. Met de helft van de omvang was de boodschap ook over gekomen.

Gelukkig is Godin wel trouw aan zijn eigen principes en heeft hij voor niets al eens een pamflet met de voornaamste punten gepubliceerd. Dat vindt u hier. Gratis.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s