WERKLUST

Stuur jezelf en help een ander.

Kennis zit tussen de oren, kwaliteit zit in het hart. Kun je daar op sturen als organisatie?

Veel organisaties proberen het niet eens. Sturen is voornamelijk een zaak van targets. Haal je het aantal dat is afgesproken in de resultaatverantwoordelijke afspraak. Kunnen we het afgesproken getal of liefst nog wat hoger opnemen in onze kwartaalrapportage? Dan is het goed. Hebben we het verder nergens meer over.

Kennis blijft vaak beperkt tot instructie en tot een stukje scholing. Het gebruiken van de binnen een organisatie aanwezige kennis is meestal niet de gewoonte. Die kan blijven in de voornaamste bergruimte. Een plek tussen de oren van de  medewerkers.

Sturen op targets is kwantitatieve sturing. Het getal is heilig en daarmee wordt de kwaliteit uit handen gegeven. Een voorbeeld:

Veel gemeenteraden voeren een participatiebeleid met de slogan “Iedereen doet mee”.  Deze slogan wordt gekwantificeerd en meetbaar gemaakt, bijvoorbeeld door middel van het aantal trajectplannen dat wordt aangeboden aan mensen met een uitkering.  Vervolgens moet iedere medewerker een deel van deze taakstelling uitvoeren. Daar is op zichzelf niet mis mee behalve dat

  • een trajectplan aanbieden aan iemand die het niet nodig heeft (omdat hij zelf werk kan vinden) niet effectief is en
  • een trajectplan aanbieden aan iemand voor wie dit niet zinvol is (omdat hij met of zonder trajectplan nooit werk zal vinden) evenmin effectief is
  • met een doelstelling om een aantal plannnen te realiseren over het hoofd wordt gezien dat een medewerker niet wordt uitgedaagd om het juiste traject voor de juiste pesoon te selecteren. Niet het resultaat maar het aantal trajecten telt immers?

Als er alleen op aantallen wordt gestuurd dan is het gevolg dat de vraag of er ook kwaliteit wordt geleverd de verantwoordelijkheid van de individuele medewerker.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s