WERKLUST

Stuur jezelf en help een ander.

Soms word je gevraagd. Gevraagd worden is leuk. Het voelt toch een beetje als een veer in je kont. Wouter Limmen vroeg mij als dagvoorzitter van de Nationale Klantmanagersdag. Ja, dat wil ik wel. Graag.  Het thema dit jaar is klantmanagement 2.0., onze kracht ligt in de toekomst. Een spannend thema want, aldus de organisatoren:

In Nederland kampen we met de gevolgen van de financiële crisis. Het kabinet moet drastisch bezuinigen. De fondsen voor traject-begeleiding raken op, maar de samenleving houdt ons aan het realiseren van arbeid voor iedereen. Waar zie jij mogelijkheden?

Nu worstel ik al een tijdje met een post voor dit weblog die maar niet af wil over de klantmanagement en hoge case loads. Het worstelen komt natuurlijk doordat ik er niet helemaal uitkom. Ik vind dat we effcienter en doeltreffender kunnen werken dan nu het geval is. Veel efficienter zelfs. Maar of we daarmee arbeid voor iedereen realiseren? Dat weet ik nog niet.

Dat neemt niet weg dat we een paar flinke stappen richting klantmanagement 2.0 nu al kunnen zetten. Het idee 2.0 komt van het internet. Enkele jaren geleden ontwikkelde het worldwideweb zich tot een iets wat het erst nog niet was:

De term Web 2.0 verwijst naar een duidelijk waarneembare trend op het internet. Web 2.0 wordt omschreven als de tweede fase in de ontwikkeling van het World Wide Web. Het gaat over de verandering van een verzameling websites naar een volledig platform voor interactieve webapplicaties voor eindgebruikers op het World Wide Web. Volgens sommigen zullen deze uiteindelijk losstaande lokaal geïnstalleerde software overbodig maken (wikipedia).

Een heruitvindimg dus. Waaruit zou die heruitvinding kunnen bestaan? Hieronder vijf suggesties voor de klantmanager 2.0

1. Hou op met overkoken. Wordt rustig.

De hele wereld heeft het druk of doet druk. Zorg er voor dat jij je kalmte bewaard. Opwinding kan leuk zijn maar aan het eind van de dag vraag je je af wat je nu eigelijk hebt gedaan. Meditatie is geweldig vooral als je het kunt volhouden. Relativeringsvermogen en focus en cioncetratie op wat je doet kunnen al behoorlijk helpen.

2. Organiseer jezelf. Handel efficient.

Ben je eenmaal rustig, zorg dan dat je het blijft. Een goede dagindeling en duidelijke afspraken met jezelf over je manier van werken zijn erg belangrijk om niet alleen kalm maar ook efficient te werken. Je moet jezelf managen. Een zelfmanagement systeem als Getting things done kan daar enorm bij helpen.

3. Word een witte raaf. Kies productief en wordt effectief.

Effcient werken is mooi maar als je je dag helemaal goed kunt indelen maar je hebt werk voor tien dagen dan heb je nog steeds een probleem. Het is dus ook zaak om echt productief te worden en daat betekent kiezen. Je kunt niet iedereen tevreden stellen. Wat wil je bereiken. Wat moet je daar voor doen en nog belangrijker wat moet je daar voor laten. Vaak kiezen managers voor je, of is wat je moet doen vastgelegd in RVA’s, targets en wat dies meer zij. Echt productieve klantmanagers maken echter ook hun eigen afweging.

4. Bouw je kennis op. Be a smart ass.

Klantmanagers en werkcoaches werken vaak vanuit de eigen ervaring en intuitie en gaan daar prat op. Werken vanuit je intuitie en je impliciete kennis is geweldig maar het heeft ook beperkingen.  Klantamanger 2.0 speurt het net af en doet kennis op over effectieve werkwijzen en methodes, houdt de vakliteratuur bij en schoolt zich. Dit zijn belangrijke bronnen om de intuitieve vaardigheden te reflecteren en deze uit te breiden en te verbeteren.

5. communiceer! Bouw aan een netwerk van gelijkgezinden.

Veel klantmanagers nemen hun besluiten in hun eentje. Overleggen weinig met collega’s (behalve bij de koffieautomaat). Veel intervisie is beperkt tot het uitwisselen van evaring. Wissel uit, bouw aan een netwerk van collega’s, niet alleen je directe collega’s maar ook anderen met gelijksoortige ervaringen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s