WERKLUST

Stuur jezelf en help een ander.

Afgelopen dinsdag 17 mei mocht ik tijdens de RWI miniconferentie mijn verhaal doen over Zelfsturing in Rotterdam. Het was een zonder  meer leuke en interessante bijeenkomst met Ton van Nieuwkerk als vlotte presentator.

Zelfsturing -by the way- is de handreiking die RWI liet maken over methoden en technieken om werkloze klanten van UWV en sociale dienst te bewegen het heft in eigen hand te nemen. De belangstelling is groot en komt inmiddels zelfs uit het buitenland.

De RWI heeft alle presentaties inmiddels op haar website geplaatst en er ook nog een verslag aan toegevoegd. Mijn eigen presentaties zijn altijd een beetje woordarm. Je hebt er niet veel aan als je de lijn van mijn betoog wilt volgen. Daarom schrijf ik het hieronder nog eens  helemaal op.

Mijn thema was hoe voer je zelfsturing in bij een (grote) sociale dienst. Mijn centrale punt was, dat ik dat ook niet precies weet en eigenlijk hoopte op commentaar bij mijn gedachten en voorstellen. Veel suggesties heb ik nog niet gehad maar wie weet, krijg ik die hier.

Dienstverlening anno  straks.

Met de komst van het nieuwe kabinet vreesden gemeenten dat van het al danig geschonden participatiebudget misschien nog wel een derde zou verdwijnen. Ze kregen bijna gelijk. Alleen was een derde niet wat er af ging maar wat ze overhielden. De dienstverlening anno straks heeft als voornaamste kenmerk dat het moet met veel minder geld.

Zelfsturing en zelfstandigheid.

al snel hoorde ik om me heen:

Dan moet de klant maar zelfstandig worden.

Nu werk ik al meer dan 25 jaar voor sociale diensten en al die tijd verkeerde ik in de veronderstelling dat het de bedoeling was dat de klant zelfstandig zou worden. Maar als dat pas nu het geval is, wie kan me dan vertellen wat we tot nog toe hebben nagestreefd? Ik heb er hier al eens over gemopperd.

Het zij zo.

De achtergrond van de veelgehoorde opmerking dat de klant zelfstandig moest worden is ongetwijfeld dit: Hoewel het budget met tweederde slonk, bleef de politieke agenda dezelfde. Deze luidt dat volledige werkgelegenheid kan worden nagestreefd en dat -als dat niet helemaal lukt- er toch iets voor elke werkloze burger moet gebeuren.

Onder die omstandigheden is het wel begrijpelijk dat er iets moet veranderen.Maar met het verklaren van de zelfstandigheid van de klant ben je er natuurlijk niet.

Handig van RWI om juist op dit welgekozen moment met een handleiding Sturen op zelfsturing te komen.

Het biedt namelijk een handvat om gericht te werken aan de zelfstandigheid van de klant en daarmee het begin van een antwoord op de vraag die veel klantmanagers zich stellen.

De klant zelfstandig maken? Hoe doe ik dat?

Let wel het begin van een antwoord.

Het leren en leren gebruiken van dit soort technieken kost tijd en is nieuw voor sociale diensten.

De belangrijkste vraag hierbij is hoe spring ik om met kennis. Daar ga ik in de volgende post dieper op in.

Een gedachte over “Zelfsturing in Rotterdam: dienstverlening anno straks (1)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s