WERKLUST

Stuur jezelf en help een ander.

Deze post is een vervolg. Deel 1 vind je hier.

Kennisfundament.

Het Gilde re-integratie werkt al twee jaar aan een kennisfundament voor re-integratie. Zoals vaker toegelicht (hier en hier en hier) doen we dat door groepen professionals om tafel te zetten om vanuit hun praktijkkennis interventies te bouwen waaraan men wat heeft. Deze interventies zijn in ieder geval wetenschappelijk onderbouwd door bijvoorbeeld literatuuronderzoek. De ambitie is echter ook om deze inteventies evidence based te onderzoeken. Zo ontstaat een kennisfundament dat door vakmensen gebruikt kan worden.

Inmiddels zijn we met het Gilde Re-integratie al weer een stuk verder. Er zijn inmiddels ook interventies ontworpen die aansluiten op de principes uit de haBelemmerende overtuigingenndreiking Zelfturing.

  •  Belemmerende-overtuigingen is een interventie die zich richt op klanten met overtuigingen die hen er van weerhouden aan het werk te gaan. een goed voorbeeld is de vaak religieus gemotiveerde overtuiging dat een vrouw niet mag werken.
  • Negatieve gezondheidsbeleving. Mensen kunnen zo (chronisch) ziek zijn dat dit hen er van weerhoudt om te gaan werken. Wat echter vaker voorkomt is dan men zich vooral ziek voelt. Het is de beleving die dan in de weg zit en niet de ziekte. Deze interventie biedt hiervoor oplossingen.
  • Indicatieinstrument. Dit instrument biedt een vragenlijst aan waarmee inzicht wordt gerkgen voor wat het beste voor een klant kan worden gedaan, respectievelijk wat met hem kan worden afgesproken.

Ten slotte is onlangs nog het onderzoeksinstrumentarium gereed gekomen.  Dit kan worden gebruikt om interventies en re-integratieprojecten te evalueren en te onderzoeken op effectiviteit.

Uitenindelijk is alles namelijk bedoeld om tot een kwalitatief goede, wetenschappelijk bewezen re-integratie instrumentarium te komen.

Co-creatie.

Het Gilde neemt consequent de praktijk van de klantmanager als uitgangspunt en bouwt interventies samen met uitvoerders.

Wat mij nu een mooie ontwikkeling lijkt, is als we voor veelvoorkomende situaties in de spreekkamer een interventie ontwikkelen. Om dit te doen hebben we een groep gemeenten nodig die geinteresseerd zijn in deze ontwikkeling. Als elke gemeente een klantmanager naar de ontwerpgroep afvaardigt en een evenredig deel van de kosten op zich neemt dan kan dit nsel geregeld worden. De interventies en de onderliggende theorieën en gespreksmethodieken zijn goed leerbaar en kunnen eenvoudig in lesmateriaal omgezet worden.

Een kader voor de klantmanager.

Door dit te doen bieden we de klantmanager een manier van werken aan die hem een houvast biedt. De manier waarop de meeste klantmanagers is intuitief en ontstaan door (soms jarenlange) ervaring. Die intuitive kennis is mooi en belangrijk maar in de praktijk niet voldoende. Door kennis op schrift te stellen en wetenschappelijk te toetsen bereiken we twee dingen:

  • De intuitive kennis wordt bespreekbaar en leerbaar.
  • De toegepaste kennis werkt effectiever in de spreekkamer.

Het is merkwaardig dat sociale diensten nog niet zijn begonnen aan de aanpak van hun werkwijze.

Dat komt waarschijnlijk door dat jarenlang het idee heefDe witte raaft geheerst dat de klantmanager op dit punt niet moest worden ingeperkt. Er zijn in elke organisatie wel pareltjes te vinden. Deze pareltjes ook wel witte raven gennoemd moesten vooral hun gang kunnen gaan met de klanten.

Jammer was wel dat niet alles goed is, wat blinkt. de witte raaf  is een zeldzame en kwetsbare medewerker.

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s