WERKLUST

Stuur jezelf en help een ander.

De klant moet zelfstandig worden is het devies. Ik ga er verder niet over zeuren dat dit altijd al moest. Dat heb ik al eens gedaan. Laten we ons vandaag eens concentreren op een ander veelgenoemd begrip. Even vaak hoor ik namelijk:

De klant moet zelfredzaam worden.

Wat is dat dan en wat is het verschil met zelfstandig worden.

Nu heb ik in het brokkelige begin van mijn eigen carriere korte tijd rondgedoold in de psychiatrie en de zwakzinnigenzorg. Daar werd zelfredzaam gebruikt als de patiënt of cliënt  iets kon zonder jouw hulp. Dus:

  • cliënt kan zelf veters strikken.
  • cliënt kan zelf gulp dichtmaken.

Klant heeft jou hierbij niet nodig en is dus zelfredzaam (maar niet zelfstandig).  Het begrip is in de re-integratiewereld terecht gekomen door Arbeidsvoorziening.  Daar ging het om de vraag of de klant zelf naar vacatures kon zoeken  zonder hulp van een consulent. Laat ik zelfredzaamheid eens op mij zelf toepassen.

Ben ik  zelfredzaam?

Nee, ik ben bijvoorbeeld een kluns met computers. Is dat een probleem? Nee, want het vriendje van mijn dochter weet daar nu juist alles van.  Ik kan hem vragen mij te helpen.

En als ik dat doe, geef ik blijk van zelfstandigheid. Ik weet namelijk mijn hulpbronnen aan te boren. Vriendje kan het natuurlijk ook vervelend vinden dat ik steeds hulp nodig heb. Dan dringt hij er op aan dat ik wat zelfredzamer wordt.

Ander voorbeeld.

Ik ben ook erg onzelfredzaam in het repareren van dakgoten. Daar bel ik dan de loodgieter voor.  Die vindt het helemaal niet nodig dat ik zelfredzaam wordt. Hij stuurt gewoon een factuur als hij klaar is.

Conclusie.

Het scheelt de juf enorm tijd wanneer dertig kleuters zelf hun veters kunnen strikken.

Zelfredzaamheid houdt dus in dat een juf, een verpleegkundige, een consulent of een klantmanager iets niet hoeft te doen. Het is dus handig om te weten of een klant zelf naar werk kan zoeken of hier hulp bij kan gebruiken.

Het draait dus om efficiency.

2 gedachtes over “Gewetensvraag: ben ik wel zelfredzaam?

  1. erik schreef:

    Ha die Klaas,

    Ha ha, wat een mooi staaltje van verkokerd redeneren!

    Zelf ben ik mijn carrière ooit begonnen in de maatschappelijke dienstverlening. Wij waren gewend om de zelfredzaamheid van mensen vanuit verschillende logica’s te benaderen. Ik ga een poging doen.

    In mijn optiek richt jij je vooral op de institutionele ‘ambtenaren’ logica. Efficiency is natuurlijk geen begrip waarmee je ver komt vanuit een vraaglogica….Als je echt iets wilt maken van de Wet Werken naar Vermogen en de Wet Maatschappelijke Ondersteuning, dan zul je ook eens moeten kijken vanuit andere modellen. Zoals het ontwikkelingsmodel, dat gebaseerd is op het beeld van de mens als leerling (de mens met potenties). Of ‘kwaliteit van bestaan’, dat gebaseerd is op het beeld van de mens als burger, met rechten en plichten. Kortom, het zou aardig zijn als je niet alleen denkt als een ambtenaar, maar daarnaast ook vanuit de ideeen, mogelijkheden en beperkingen van de ‘civil society’!

    Wat het in jouw verhaal volgens mij om draait is de betekenis zelfredzaamheid op de arbeidsmarkt (en niet in de huiselijke sfeer). Zelfredzaamheid op de arbeidsmarkt heeft een werkgeverskant, een werknemerskant en (soms) een ‘ondersteunerskant’. Het zou aardig zijn als we de eerste twee perspectieven wat meer zouden uitwerken…

    Groetjes,
    Erik

    Like

  2. werklust schreef:

    Dank je wel Erik,

    Je hebt wel gelijk. ik probeer hierboven chocola te maken van institutionele logica. Daarbij worden de begrippen zelfstandigheid en zelfredzaamheid vrolijk door elkaar gebruikt. Zelfredzaamheid heb ik daar bij altijd gezien door een institutionele bril. Nu bij de gemeente maar ook vroeger tijdens mijn flirt met de zwakzinnigenzorg.
    Ik snap wel dat je zelfredzaamheid ook kunt bekijken vanuit de vraag van de klant/client. Zelfs wij als ambtelijke organisatie doen dat: het jongerenloket doet het , de sociale teams dacht ik ook. En door met klanten een diagnose uit te voeren kijken we ook naar watt de klant nodig heeft.
    Bovendien werken we aan de introductie van gespreksmethoden die gericht zijn op zelfsturing door de klant.
    het is niet zo dat er niets gebeurd.

    een duidelijke logica van waaruit gewerkt kan worden, is er nog niet. Daar heb je gelijk in. Ongetwijfeld zinvol om dit op te pakken.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s