WERKLUST

Stuur jezelf en help een ander.


29 september 2011

Wat het meest in het oog springt bij het invoeren van zelfsturing in een organisatie is de positie van het management. Dit blijkt uit een expertmeeting met medewerkers van de gemeenten Amsterdam, Rotterdam, Almelo en de Raad voor Werk en Inkomen.

Veel sociale diensten zijn geinteresseerd in het invoeren van methodes om hun klanten tot meer zelfsturing te bewegen.

De klant moet zelfstandig worden, toch.

Als je zo’n methode serieus wilt invoeren, roept dit natuurlijk wel een vraag op.

Hoe stuur ik de manager zijn klantmanagers op zelfsturing. Want als de klant zelf moet sturen, moet de klantmanager dat toch ook.

En daar zit ‘m de kneep. Sociale diensten zijn de afgelopen jaren (en nog) erg uit geweest op het zo strak mogelijk organiseren van werkprocessen. Er is zoveel mogelijk beoordelingsruimte voor medewerkers weggeorganiseerd.

Dan wordt het erg lastig als het idee zelfsturing opduikt.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s