WERKLUST

Stuur jezelf en help een ander.

Om te beginnen een kleine reis in de tijd.

Er was ooit de geitenwollensok, in de jaren zeventig een gangbare bijnaam voor een bijstandsmaatschappelijk werker.

Wat deed zo iemand voor de kost?

Hij of zij paste de algemene bijstandswet voor zijn cliënten met als doel de wet goed te laten werken voor individuele gevallen. Dat deed hij bij tijd en wijle door de regels zo veel mogelijk te interpreteren in het voordeel van zijn cliënt.

Dat heette dan het benutten van de discretionaire ruimte.

Tegenwoordig is deze werkwijze volledig in diskrediet geraakt. En dat is ook grotendeels terecht. Het leidde maar tot juridische muggenzifterij. We moeten echter niet vergeten dat er in de jaren zeventig brede consensus was over dat het zo moest en niet anders.

Eén van de redenen waarom de geitenwollensok verdween, is de opkomst van de computer.

Het bleek mogelijk om talloze besluiten onder te brengen in een geautomatiseerd systeem. Geen oeverloze juridische argumentatie meer nodig; gewoon vinkje zetten, klaar.

Maar computers kunnen alleen nul of één beslsissigen nemen. Iets is iets of iets is iets niet.

Met iedere automatiseringsslag kromp (en krimpt) dus de discretionaire ruimte van de uivoerder.

En nu klagen klantmanagers, jobcoaches en andere dienstverleners dat zij scherm na scherm moeten vullen en geen contact meer hebben met de klant naast zich.

Toch blijven organisaties fanatiek proberen discretionaire ruimte van uitvoerders weg te organiseren door het te automatiseren.

Onlangs stelde een collega van mij nog voor om de motivatie van de klant in ons ict systeem op te nemen.

Hij zag daarbij blijkbaar over het hoofd dat hijzelf soms monter en soms met de bokkenpruik op op zijn werk verschijnt. Met andere woorden motivatie is situatieafhankelijk en dus niet onder te brengen in een nul-één systeem.

Eén van de belangrijkste agendapunten voor professionalisering is het opnieuw definieren en verruimen van de discretionaire ruimte van vakmensen.

Kortom het antwoord op de vraag ben ik hier de datatypist of de jobcoach/klantmanager?

 

Een reactie op “Onterecht maar rotsvast: het vertrouwen in ICT binnen de sociale zekerheid.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s