WERKLUST

Stuur jezelf en help een ander.

Een reactie op “Lekker productief bezig.

  1. Geert schreef:

    Precies de volgorde die men bij TTM (Toms Trein Maatschappij) graag ziet. Over het algemeen lukt dat vrij snel, binnen twee of drie cursusdagen. Een enkeling ligt dwars en heeft er meer bedreigingen en ‘officiële waarschuwingen’ voor nodig. Zoals de storingsmonteur die het waagde een zwaan van het spoor te halen en zo de treinenloop weer op gang te brengen. NeTTrain heeft het langs de baan lopen door storingsmonteurs immers verboden. Geen enkel protocol kan hem nu nog verdedigen. Eigen initiatief tonen is geen vakmanschap maar zelfmoord binnen TTM.

    Zelf ben ik begin dit jaar gevraagd(!) als columnist voor een TTM-bedrijfsblad, met als dringend advies geen woord op papier te zetten of via internet te publiceren. Ik word nu voortdurend met ontslag bedreigd, maar niemand wil me vertellen op welke grond dat dan zal zijn. Volgens mij kan het alleen als het om laster of smaad gaat en mijn verhaaltjes beschrijven slechts de werkelijkheid – vaak mooier dan die is.

    Helaas is het rijden van treinen allang geen core-business meer. Dat zijn vastgoed en corporate communications (inclusief data-verzamelen.) Deze rijke tak van de familie bepaalt welke trein er rijdt en wanneer. Een machinist, conducteur of storingsmonteur heeft daar geen enkele invloed op. Sterker nog, bij de geringste afwijking van protocol gaat hij of zij direct met ‘betaald verlof’, om als niemand het nog in de gaten heeft, afgerangeerd te worden. Hierbij gaat het om vele tientallen mensen, slechts een enkeling haalt het nieuws.

    Er is slechts één uitzondering op deze regel: als er brand uitbreekt in de Vliegveldtunnel vertrouwt men op het vakmanschap van machinist en conducteur. Dan is er geen protocol meer en draagt men met plezier de verantwoordelijkheid over aan het personeel dat ondergronds, door rook verblind, ingrijpende keuzes moet maken. Dat het personeel daarbij zonder enige bron van informatie moet handelen is bekend, maar het Nieuwe Werken 3.0 is alleen voor kantoorpersoneel weggelegd. Het volk op de werkvloer moet immers dom gehouden worden. WIFI op de trein is leuk, maar de kennis die je daarmee kunt opdoen is ongeschikt voor het treinpersoneel. Peperdure software op het hoofdkantoor controleert daar streng op, 24 uur per dag.

    Geef het volk brood en spelen, één van de vele oude wijsheden die de TTM-top graag gebruikt. Niet omdat de oude Romeinen het al zeiden, maar uit bewondering voor Machiavelli. En die wist heel goed dat je eigen initiatief de kop in moest drukken om macht te behouden. Hij zei er wel bij dat je om van plaatje 1 naar plaatje 2 te gaan, ervoor moest zorgen dat je de man dusdanig verwondde dat hij nooit meer in staat zou zijn tegen je in opstand te komen…

    Maar dat lijken me praatjes voor bij de koffieautomaat.

    (Uiteraard heb al het bovenstaande volledig uit mijn duim gezogen, is TTM volledig open en transparant, kent het geen enkele vorm van censuur en gaat de trein deze winter stipt en zonder storingen rijden. Dat moet ook wel, want de storingsmonteur mag niet meer langs de baan lopen om bij de defecte trein te komen.

    Het stukje over de tunnel onder het vliegveld is echter helemaal waar.)

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s