WERKLUST

Stuur jezelf en help een ander.

Deel 2 van mijn kleine trendoverzicht voor de nationale klantmanagementdag 2012. Vandaag over een trend die er al jaren had moeten zijn.

Deel 1 vind je hier.

  • Het internet doet eindelijk zijn intree.

Achteraf is het  verbazingwekkend dat gemeenten en het UWV zo lang en tegen de trend in bezig zijn geweest om zo veel mogelijk medewerkers achter één loket te persen op het Werkplein.

Daarbij werd totaal over het hoofd te zien dat er ook andere mogelijkheden zijn waarbij zo’n werkplein helemaal niet nodig is (en ook lang niet zoveel medewerkers). Het UWV heeft als eerste zijn knopen geteld en de consequentie getrokken. Coaching kan ook online en hoeft niet één op één in de spreekkamer plaats te vinden.

Gek trouwens dat de commerciele re-integratie nooit met een dergelijk voorstel op de proppen is gekomen.

Gemeenten staan nog wat onwennig langs de zijlijn. Maar daar gaat verandering in komen. Sociale diensten en ook klantmanagers hebben altijd sterk bevoogdende opvattingen gehad over hun klandizie.En dat speelt nog een beetje parten. De meest in het oog springende is de al jaren heersende opvatting dat onze mensen geen computer hebben. Zo meende men ook jaren dat onze mensen geen mobiele telefoon hadden.

Wat voor klantbeeld duikt eigenlijk op vanachter deze opvattingen?

Ook is raar dat er nog geen MyWWB aan het uitkeringssysteem is toegevoegd. Laat de klant zijn eigen gegevens muteren. Bij de bank doen ze dit al jaren. Ik hoorde laatst voor het eerst dat daar over wordt nagedacht. Overigens: ik ben ook erg benieuwd wanneer het eerste payrolling bedrijf met een offer you can’t refuse langskomt voor de uitkeringsverzorging.

En tenslotte

Als gemeenten handig zijn vragen ze hun klanten om gewoon een profiel te maken op Linkedin (of iets vergelijkbaarsm meer geschikt voor lager opgeleiden dat er nog niet is) en houden ze op met het verzamelen van allerlei gegevens in hun eigen database waarvan dan onveranderlijk blijkt dat ie niet klopt of volledig is. Weer een zorg minder en een besparing bereikt.

2 thoughts on “Trends voor de klantmanager in 2012. no 2: Internet doet eindelijk zijn intree.

  1. Goed om te lezen dat het UWV eindelijk het internet wat meer omarmt.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s