WERKLUST

Stuur jezelf en help een ander.

Op de DVD Sta me bij wordt de publiciste Evelien Tonkens geinterviewd. Zij zegt in dit interview dat de inhoud van het vak klantmanager iedere keer verandert en dat is slecht nieuws voor de professionaliteit.

Dat heeft ze ongeveer een jaar geleden gezegd en nu hoor je van diverse kanten (en vooral in Rotterdam) dat de werkgever de nieuwe klant is.

Je zal maar klantmanager zijn. Jarenlang richt je je in je ontwikkeling op het verbeteren van je diensten aan je klant en dan krijg je te horen dat het helemaal je klant niet is.

Kortom, zowel de omstandigheden als de inhoud van het beroep zijn aan voortdurende verandering onderhevig. Als hierover wordt gesproken, hoor je vaak; “wen er maar aan, in de huidige wereld verandert alles voortdurend, dus dit ook”.

Maar met die stoplap mis je een belangrijk punt.

Sociale diensten en hun medewerkers lijken de weg een beetje kwijt te zijn. De ene na de andere verandering wordt verwerkt, regels worden aangepast, werkwijzen veranderd, afdelingen op de schop genomen. Keer op keer op keer. Maar de vraag doemt op waar zijn die diensten nu eigenlijk voor,

Wat is hun raison d’etre. Waar zijn ze van. waar gaat het eigenlijk over? Kortom: wat drijft de dienst?

Toch is dat niet zo ingewikkeld.

Ik heb me tien jaar geleden al eens afgevraagd of je de essentie van een sociale dienst in één zin kon vatten.

Zo’n beetje zoals de belastingdienst dat heeft gedaan. Zij voeren al heel lang de prachtige, iets te lange slogan:

“leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker”.

Ik vind dat zo’n geweldige slagzin om twee redenen.

  • Ten eerste zit er de erkenning in dat niemand, maar dan ook niemand, in his right mind de belastingdienst ooit leuk zal vinden. Daar proberen ze dan ook niets aan te doen.
  • Ten tweede wordt er een mooie swing gegeven wat de belastingdienst dan wel kan doen. Als het dan niet leuk kan worden, dan maar makkelijk.

Nu kun je van mening verschillen in hoeverre dat lukt. Maar richting geeft het wel.

Zoiets lijkt me ook handig voor een sociale dienst. Dat is ten slotte ook een overheidsdienst die iets distribueert onder ongemakkelijke condities.

Dat iets is natuurlijk gratis geld en omdat dat niet zo maar gaat zijn er een hele serie condities die het ongemakkelijk  of zelfs onmogelijk moeten maken.

Dit is waar ik mee op de proppen kwam:

“Wij helpen u graag van ons af”.

link

 

 

Deze zin straalt wat mij betreft drie dingen uit.

  • Met ons kun je beter niet te maken hebben. (Wij zijn ten slotte het vangnet. Kom je bij ons terecht dan ben je dus gevallen).
  • Maar daar doen we wel wat aan en dat doen we graag. We helpen u van ons af.
  • En dat helpen doen we graag.

Het is de kern van de dienstverlening en stelt het niet mooier voor dan het is.

Maar het geeft ook aan waar die kern uit bestaat en dat is iets wat de laatste jaren in diskrediet is geraakt: wij helpen graag.

Als de diensten zich uitsluitend richten op het voorkomen van tekorten op het i-deel; op  administratieve processen en uit het oog verliezen waar het om draait (en waarom het grootste deel van het personeel er werkt) dan verliezen zij hun raison d’etre. Zij moeten mensen helpen (maar wel van hen af).

Ik heb de tekening zelf gemaakt. De draak laat zien dat er met ons niet te spotten valt. De hemelsblauwe kleur van de draak laat zien dat we niet per se onvriendelijk zijn.

2 thoughts on “Wat drijft de sociale dienst?

  1. maurits depla schreef:

    Geweldig! En nou aan de slag om van de sociale dienst een blauwe draak te maken!

    Like

    1. Klaas Folkerts schreef:

      Ha Ha dat lijkt me een prachtige actie. Van sociale diensten blauwe draken maken.

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s