WERKLUST

Stuur jezelf en help een ander.

“Als werkgever: vertrouwen geven. Als werknemer: met vrijheid om kunnen gaan,” drukt een deelnemer aan het vijfde nationaal onderzoek over Het Nieuwe Werken (HNW) het kernachtig uit. Vertrouwen in medewerkers vindt 70 procent de belangrijkste succesfactor. Managers moeten sturen op output en niet op aanwezigheid, en medewerkers moeten die vrijheid aankunnen. Dat vraagt om ‘resultaten kunnen benoemen en erop sturen’. En ook om medewerkers kunnen beoordelen op resultaatgericht werken.

Kortom het is een cultuurdingetje. Het grootste deel van werkend Nederland in een kantoor lijkt inmiddels overgeschakeld op flexibel werken. Maar is het cultuurdingetje nu ook onder controle?

Ik heb het zelf wel onder controle, maar het ‘wij’ gevoel staat onder druk’. Dat is de korte conclusie uit het  Onderzoek over HNW. Hoe blijven mijn mensen aangehaakt, hoe blijf ik als medewerker voldoende zichtbaar, hoe maak ik als manager resultaatafspraken. En hoe blijven we als team functioneren? Dat zijn de belangrijkste vragen die de deelnemers zich stellen.

Mijn eigen ervaringen. Ik werkte in een team en het team werkte in een (deel van een) gebouw. Het team was zelf verantwoordelijk voor hoe het er in het gebouw zo’n beetje uitzag. ik werk nog steeds in team maar dat teamverband is een stuk zwakker. Het team werkt bovendien in een vlek. Er werken ook andere mensen in de vlek. Bijvoorbeeld als hun eigen vlek vol is, of als ze niet in de buurt zijn van het gebouw waarin hun team werkt. Dat is niet erg maar ik ken hen lang niet altijd.

Dat roept praktische vraagstukken op bijvoorbeeld met de telefoon. Valt het team samen met het gebouw dan valt de telefoon onder de praktische solidariteit. Je neemt hem voor elkaar op. Maar in de vlek? als er iemand tegenover je zit die je niet kent. Hij is even weg en zijn telefoon gaat? Sinds we in de vlek werken, rinkelt de telefoon gewoon door. Dat is vast niet de bedoeling. Maar de praktische solidariteit om hem voor elkaar op te nemen, bestaat niet meer. De cijfers voor telefonische bereikbaaarheid bleken onlangs erg slecht te zijn.

Dat kan wel kloppen ja.

Sinds het HNW ben ik te gast in het gebouw waarin ik werk. Het is niet langer ook een beetje van mij. Ik gedraag me netjes (want dat doe je als je ergens te gast bent) maar dat stapje meer, dat verdwijnt wel snel.

(Voor alle duidelijkheid: Bij mijn werkgever werken we flexibel maar de telefoon zit nog wel aan een touwtje).

 

 

One thought on “Het nieuwe werken en de praktische solidariteit van het oude werken.

  1. Angela schreef:

    Hai Klaas, bekend fenomeen en volgens mij heeft het hiermee te maken, heb ik laatst op een blog gezet:

    “Het Nieuwe Werken vermindert juist het vertrouwen

    Een ander probleem bij HNW zit ook weer in dat vertrouwen. Vertrouwen vraagt dat je elkaar vaak ziet, weet waar je mee bezig bent, echt en vaak contact hebt met elkaar. Dat contact is nou net iets dat HNW moeilijker maakt als het gaat om de samenwerking binnen een organisatie. Mensen zijn op rare tijden wel en niet aanwezig, je komt elkaar veel minder tegen bij de koffie automaat. Dat leidt automatisch tot MINDER vertrouwen – en niet meer. ”
    De volledige blog tekst staat hier: http://veldgidsvertrouwen.nl/2013/04/veldgids-vertrouwen-en-het-nieuwe-werken-hnw/

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s