WERKLUST

Stuur jezelf en help een ander.

En toch vinden managers het erg moeilijk om het stuur uit handen te geven aan professionals.

Dat is tenminste mijn ervaring. Het lijkt er op dat veel managers   denken dat er een soort quantumsprong gemaakt moet worden.  Leidinggeven op een totaal andere manier omdat er ruimte voor professionals moet komen.

Dat is nog maar de vraag.

In de collegereeks van Divosa gaf Mirko Noordegraaf een aardig rijtje folkloristische opvattingen over de aansturing van professionals.

  • Uitvoerders die ‘echt werk’ doen zijn professionals
  • Professionele uitvoerders hebben ruimte nodig
  • Managers moeten terughoudend en dienend zijn.

Folkloristische opvatting 1 houdt in dat anderen dan uitvoerders geen professional kunnen zijn. Maar waarom zou een manager niet professioneel kunnen zijn? En bovendien veel uitvoerders zijn eigenlijk geen echte professionals. Er is een lijstje criteria om vast te stellen of we met professionals te maken hebben.

De klantmanager -om maar eens een hier veelgenoemde functionaris te noemen- voldoet daar niet aan.

Folkloristische opvatting 2 klopt evenmin. Ruimte van echte professionals wordt juist sterk ingeperkt omdat zij vaste methoden gebruiken, in een aantal gevallen zelfs helemaal uitgewerkt in protocollen.

Niks ruimte.

Folkloristische opvatting 3 schrijft dienend leiderschap voor en terughoudendheid. Er is wat voor te zeggen om het organiseren van het werk niet ook in de handen van professionele uitvoerders te leggen. Dat kunnen we dan mooi aan de managers over laten.

 

One thought on “Folklore in het leidinggeven aan professionals.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s