WERKLUST

Stuur jezelf en help een ander.

Hoe komt het dat je het zo verschrikkelijk druk hebt. Volgens mij is het antwoord onthutsend simpel en je zult het niet leuk vinden.

Je hebt het zo verschrikkelijk druk omdat je zo verschrikkelijk je best doet. En dat is nog niet eens het ergste. Je krijgt het nog drukker omdat je verschrikkelijk je best gaat doen om alle achterstand die je hebt opgelopen omdat je het zo druk hebt weer in te lopen.

Mensen die voor een bedrijf of instelling werken, hebben bovendien de organisatie van hun werk meestal uitbesteed aan een leidinggevende. Niet zelden iemand die de drukte alleen maar erger maakt door allerlei (soms tegenstrijdige) eisen te stellen.  Eisen waaraan je graag wilt voldoen omdat je nu eenmaal zo verschrikkelijk graag je best doet.

Je ijver doet je de das om. Kom daar maar eens uit.

Ijverige mensen maken bijna allemaal dezelfde denkfout, namelijk deze: De tijd en energie die ik in een taak stop, komt er ook weer uit. Dat maakt alles in principe even belangrijk. Zo heb je aan het einde van je tijd altijd nog een flink stukje taak over.

En ben je al je energie wel zo’n beetje kwijt.

De waarheid is dat dat lang niet alles wat je doet ook wat oplevert.

Het 80/20 principe.

De Italiaanse econoom Vilfredo Pareto ontdekte al in de 19e eeuw het 80/20 principe in zijn groentetuin. Hij ontdekte dat 80% van zijn boontjes afkomstig was van 20% van zijn bonenstaken. Het principe blijkt als een soort vuistregel bij alles te gelden. 80% van de Italiaanse rijkdom bleek in het bezit van 20% van de inwoners.

80:20

80% van de winst van een bedrijf komt van 20% van de producten. Je draagt 20% van je kleren ongeveer 80% van de tijd. En dan nu de afmaker: 20% van je werk draagt bij aan 80% van je resultaten. De overige 80% draagt maar voor 20% bij aan het resultaat.

Als je een bedrijf hebt dan is dit een duidelijke boodschap. Zoek uit welke producten onevenredig veel bijdrage aan de winst en concentreer je daar op. Bedenk welke 20% van de klanten bijdragen aan 80% van je omzet en concentreer je op hen en steek zo min mogelijk energie in anderen.

Maar wat doe je als je een werknemer bent?

Je kunt als je in loondienst bent nu eenmaal 80% van je werk laten vallen. Jij denkt misschien wel terecht dat het onvoldoende bijdraagt aan het resultaat maar dar kunnen je collega’s en je baas nog wel eens heel anders over denken.

Het simpele antwoord is focus. Waar concentreer je je op en welke vaardigheden zet je (het meeste) in. Focus is niet het hele antwoord maar wel een belangrijk begin.

Binnenkort meer.

 

 

One thought on “Hoe manage je jezelf? De drukte voorbij met 80/20

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s