WERKLUST

Stuur jezelf en help een ander.

IMG_0095

Gisteren opende de nieuwe winkel van Dress for Success in Rotterdam. En als voorzitter van de stichting moet je dan natuurlijk iets zeggen. En dan vooral over wat Dress betekent voor haar klanten. En over wat het nog meer kan  betekenen.

Ik dacht, ik doe een sprookje.

  • Een sprookje. 

Er was eens een meisje dat Assepoester heette en enorm op haar kop werd gezeten door haar twee boosaardige stiefzusters, die het knappe meisje er helemaal van overtuigd hadden dat ze niets voorstelde, er niet uitzag en daarom alleen geschikt was voor het smerige werk.

Vervolgens was er een mooie en ongetrouwde prins die een bal gaf waar Assepoester niet naar toe kon omdat ze niets voorstelde, er niet uitzag en daar bovendien zelf van overtuigd was en ook nog stonk vanwege het smerige werk.

Wie komt daar onverwacht binnen? De ouwe petemoei. Zij kleedt een frisgeboende Assepoester in een spectaculaire jurk, zorgt voor passend vervoer naar het prinselijk paleis en zet de zaak stevig onder druk door te verklaren dan de hiertoe aangewende toverspreuken hun kracht omstreeks middernacht verliezen.

De afloop is bekend. De mooie en ongetrouwde prins was zo zwaar onder de indruk dat hij kosten nog moeite spaarde om Assepoester terug  te vinden. De boosaardige stiefzusters legden het loodje.  Assepoester en de prins leefden nog lang en gelukkig.

Het zal duidelijk zijn dat ik voor Dress for Success de rol van ouwe petemoei heb gereserveerd. Welke werkzame bestanddelen van Dress zijn uit Assepoester te destilleren? En welke daarvan gebruiken we en welke nog niet.

  • Geschikte kleding.

De ouwe petemoei begint natuurlijk met een spectaculaire jurk en daarmee is het halve werk gedaan.

Je staat er werkelijk van te kijken hoeveel verschil kleding maakt. Je ziet mensen letterlijk twee centimeter groeien. Mooie kleding werkt op minstens drie manieren.

  1. Je maakt een goede eerste indruk op degene bij wie je gaat solliciteren. En een eerste indruk kun je maar één keer maken. Je gaat je gedragen naar de kleding die je draagt.
  2. Je maakt ook een goede indruk op jezelf. En dat is nog veel belangrijker. Als je een goede indruk hebt van jezelf, ga je een beetje stralen. Zelfvertrouwen is altijd zichtbaar.
  3. Je wordt ook een beetje slimmer omdat je je tijdens het gesprek geen zorgen hoeft te maken over hoe je er uitziet.

Die spectaculaire jurk zit bij Dress for Succes wel goed. Maar het aanbieden van een knipbeurt en make up tips zou een belangrijke aanvulling zijn.

  •  Toegang.

Maar daar laat de ouwe petemoei het niet bij. Ze zorgt ook voor een fraaie koets en bijhorende escorte waardoor Assepoester een verplettende entree kan maken. Het gaat hier niet zo zeer om het vervoer maar om het toegang verschaffen. De petemoei had Assepoester ook een buskaartje kunnen geven. Dat doet ze niet en eigenlijk zet ze Assepoester zo neer in een totaal nieuw en ander netwerk waarop ze anders nooit aansluiting had gehad.

Van alle vrijwilligersorganisaties waarvan ik in de afgelopen 25 jaar deel van uit heb gemaakt, heeft Dress for Succes het makkelijkst toegang tot het bedrijfsleven en de overheid. Je legt het concept in vijf seconden uit, iedereen is enthousiast en wil heel vaak ook iets doen. Zo’n potentieel groot netwerk moet je toch ook voor je klanten in kunnen zetten. Voorlopig hebben we de sleutel om dat goed en handig te doen nog niet gevonden.

  • De boosaardige stiefzusters in je hoofd.

Laten we niet uit het oog verliezen dat aan de entree van de ouwe petemoei jaren van vloeren boenen vooraf zijn gegaan. Bovendien hebben de boosaardige stiefzusters geen ogenblik nagelaten om het negatieve zelfbeeld er bij Assepoester in te peperen.

Wat gebeurt er met iemand die 60 sollicitatiebrieven schrijft en zestig keer njet te horen krijgt. (500 kan ook). Qua zelfbeeld zit je dan echt wel op Assepoesterniveau.

Je kunt iemand op een ander been zetten door een leuke jurk of een prachtig kostuum. Maar daarmee heb je boze stiefzuster nog niet uit zijn of haar hoofd gehaald.

Dress for Success zou haar klanten ook prima kunnen helpen met een kort maar kracht aanbod op het gebied van de positieve psychologie. Die boosaardige stiefzusters in ons hoofd kennen we allemaal. Maar bij langdurige werkloosheid worden het er snel meer.

  • Tijdsdruk.

De ouwe petemoei was natuurlijk prima in staat om aan  haar toverspreuken een onbeperkte werking te geven maar dat doet ze niet. Om twaalf uur ’s nachts is alles uitgewerkt en daarmee creëert ze een forse tijdsdruk. Ze heeft groot gelijk.

Eén van de grootste problemen bij werkloosheid is het wegvallen van structuur en druk. Alles kan morgen ook nog. Of overmorgen, volgende maand of volgend jaar. En ook dan wordt het niets, fluistert de boosaardige stiefzuster.

Het mooiste zou zijn als we er met Dress for Succes in zouden slagen een totale make over te creëren met alle hierboven genoemde elementen binnen een kort tijdsbestek. Wij scoren nu 47% werkvinders na een bezoek aan de winkel. Dat kan misschien veel beter.

3 thoughts on “De Assepoester principes: de werkzame bestanddelen van Dress for Succcess.

  1. Bud schreef:

    Goed gevonden, Klaas, en helemaal raak! Veel succes met jullie nieuwe winkel, die er haast nog mooier uitziet dan Assepoester na de make over. Groet, Bud

    Like

    1. Klaas Folkerts schreef:

      dank, veel dank!

      Like

  2. Anoniem schreef:

    mooie openingsspeech Klaas. En uiteraard helemaal mee eens. Ik ga mijn vrijwilligers uit Leiden je sprookje doorsturen. Dank je Maria, DFS Leiden.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s