WERKLUST

Stuur jezelf en help een ander.

IMG_0106

Stel je doet een sociale dienst een voorstel over vakmanschap, een training, een workshop, maakt niet uit wat. Wat is het meest gehoorde antwoord?  Aan wie je het ook vraagt, de directeur, de teammanager of de klantmanager, het meest gehoorde antwoord is

Daar hebben we geen tijd voor.

Wat is dat toch met sociale diensten en tijd. Al zo lang als ik er werk -en je wilt niet weten hoe lang dat is- komt wat  er moet gebeuren bij lange na niet overeen met de beschikbare tijd.

De case load is te hoog. Er zijn teveel prioriteiten. Er zijn te veel achterstanden. Er zijn meer nieuwe ontwikkelingen dan dat we kunnen beheersen. De IT laat ons in de steek. De IT laat ons weer in de steek.  De IT laat ons opnieuw in de steek. De politiek wil links. De politiek wil rechts. De politiek wil en links en rechts. De klanten komen niet opdagen of allemaal tegelijk.

Gebrek aan tijd is de ultieme vloek in onze sector.

Wat overkomt een organisatie eigenlijk door  een chronisch gebrek aan tijd? Langzaam maar zeker wordt  het een kunst- en vliegwerkorganisatie. Wat is dat? Het begint er mee dat er meer problemen zijn dan tijd om ze op te lossen. Daarom worden alleen de meest urgente problemen aangepakt. Niet urgente problemen worden vooruitgeschoven, ook al zijn ze belangrijk. Uiteindelijk ontstaat er een sneeuwbaleffect en  daardoor komt er  alleen maar meer werk bij.

Bovendien lijdt iedere kunst- en vliegwerkorganisatie in min of meerdere mate aan tunnelvisie. De focus is op het oplossen van het volgende probleem. Alles buiten de scope blijft buiten beschouwing.

Kortom we hebben geen tijd want we zijn bezig de ene brand na de andere te blussen. En onder dergelijke omstandigheden sneuvelt nu eenmaal alles wat de tijd nodig heeft of wat bijdraagt aan de kwaliteit van onze organisatie.

Zoals vakmanschap.

Want vakmanschap is SLOW. Je bouwt het op in een reeks van jaren. je ontwikkelt een oog voor detail. Je intuïtie raakt verbonden met je kennis. Je wordt steeds beter in wat je doet. Ben je verbonden met andere vakmensen binnen en buiten je organisatie dan deel je je kennis en de hele vakgroep wordt er beter van.

Het opbouwen van een sterke organisatie die voor een belangrijk deel rust op de vakbekwaamheid van haar medewerkers kost ook veel tijd. Zoiets is ook SLOW, net als het rijpen van ouwe kaas.

In een tijd waarin bij iedereen het schuim op de bek staat omdat er in hoog tempo drie decentralisaties moeten worden doorgevoerd, klinkt een pleidooi voor SLOW werken als vloeken in de kerk,

Toch zijn de uitvoerende medewerkers de voornaamste bouwsteen waarop we de kwaliteit van de organisatie baseren. En hun kwaliteit berust voor een belangrijk deel op hun vakmanschap.

En vakmanschap is SLOW.

Column gepubliceerd in SPRANK opinieblad over participatie,werk en inkomen. (mei 2014) Maar dan wel in enigszins gemutileerde vorm. Vakmanschap moet rijpen, net als kaas maakte de redactie ervan .Het ging mij om de term SLOW. Slow is iets anders dan kaas. 

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s