WERKLUST

Stuur jezelf en help een ander.

Samen met Maurits Depla vroeg ik me in de post over sociale dienst 3.0 af wat voor effect nieuwe technologie gaat hebben op sociale diensten. Met andere woorden is publieke dienstverlening ook vatbaar voor disruptieve ontwikkelingen zoals AirBnB en Uber? Maurits tweette al een tijdje terug over een erg interessant artikel van Steven de Waal met een duidelijke aankondiging van wat ons nog te wachten staat.

Het komt er op neer dat veel publieke dienstverlening door bezuinigingen hard achteruit is gegaan maar nog wel zonder alternatief of keuzemogelijkheid voor de burger wordt aangeboden..

De burger wordt dus in het pak genaaid, en dat pak gaat steeds meer knellen. Die spanning is op den duur onhoudbaar: disruptie ligt voor de hand. De sociale technologie gaat de burger hierbij helpen. Ten eerste bij het zoeken naar alternatieven, zoals het vergelijken van beleggingsprestaties van commerciële aanbieders en pensioenfondsen, of het vergelijken van zorgverzekeraars. Ten tweede bij het publiekelijk en meer bottom-up aan de kaak stellen van de scheve zeggenschapsverhoudingen: denk aan het voorbeeld van een kind dat met een smartphone opnam hoe een juf de klas niet in de hand hield.

Ja, ook overheidsdienstverlening zal drastisch op de schop moeten. Maurits stelt zijn hoop op Smart Government. Wat dat precies inhoudt vind je hier in een artikel van de hand van zijn collega Jaring Hiemstra. 

10 augustus 2015

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s