WERKLUST

Stuur jezelf en help een ander.

Het wordt langzaam duidelijk maar de trend is onmiskenbaar. Gemeenten hebben hun buik wel zo’n beetje vol van marktwerking. Het alternatief is de burger, die het allemaal zelf wel kan of doet. Klaar is kees en voor veel minder geld. En maar goed ook want geld is op.

Goed dat is misschien iets te kort door de bocht. En het is ook maar de vraag of de burger het eigenlijk wel kan of doet. In een interessant artikel op Sociale Vraagstukken wordt deze vraag opgeworpen en wat blijkt:

Waar buurtinitiatief onder meer gepropageerd wordt als een democratiseringsbeweging van onderaf is slechts een deel van de door ons bestudeerde initiatieven door burgers ingegeven. Vaak komen initiatieven uit de koker van professionals en sluiten deze aan op de laatste beleidstrends, waar overheden en woningcorporaties fondsen voor beschikbaar hebben. Omdat bewoners bij deze projecten als doelgroep worden aangesproken, is de stap naar eigenaarschap groot. Op basis van deze constateringen zou men kunnen concluderen dat autonomie en duurzaam eigenaarschap van bewoners een idée fixe is.

  • Aap uit mouw. 

Hier komt een aap uit een mouw. Niet de burger maar de sociale professional is de drijvende kracht achter het burgerinitiatief. Ik vond dit een eye opener omdat ik al een tijdje op zoek ben naar een zinvolle indeling van sociale ondernemingen. Ik volgde keurig de redenering van het platform voor sociaal ondernemen Social enterprise.

Sociaal ondernemers zoeken innovatieve oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen.  (…) Een sociale onderneming levert net als elke andere onderneming een product of dienst en heeft een verdienmodel. Geld verdienen is echter niet het hoofddoel, het is een middel om de missie te bereiken. Het doel van de sociale onderneming is maatschappelijke meerwaarde creëren, ook wel ‘impact’ genoemd.

soconder

En op basis hiervan hanteerde ik een eenvoudige tweedeling namelijk een groep ondernemingen die met een product of dienst en een verdienmodel een sociaal doen nastreeft (enterprises) en een groep ondernemingen die een bepaalde groep (bijvoorbeeld licht verstandelijk gehandicapten) in dienst neemt (firma’s). En dan heb je er ook nog die zowel het één als het ander doen.

  • in het harnas.

Nu heb ik van de sociale professional maar even een derde categorie gemaakt. Dat komt omdat zij zichzelf meestal sociale ondernemer noemen. Het verschil met andere sociaal ondernemers zit in het verdienmodel. Dat is veel minder gebaseerd op de succesvolle verkoop van een product of dienst aan bedrijven of particulieren maar gehele of gedeeltelijke levering van een welzijnsdienst aan de (gemeentelijke) overheid of aanverwante organisaties zoals woningbouwverenigingen.

De ontwikkeling werd eerder al gesignaleerd door Evelien Tonkens en  Jan Willem Duyvendak.Zij merkten toen ook op de sociale professional vaak maar een armlastige ondernemer is.

En waarom wijd ik hier zo over uit. Dat heeft te maken dat sociaal ondernemers en ambtenaren vaak in het harnas tegen over elkaar staan. Het maakt voor mij nogal uit te weten wie ik tegenover me heb. Een ondernemer met een op de markt gericht verdienmodel of één met een op de overheid gericht verdienmodel.

2 thoughts on “Aap uit mouw: sociale professional drijft de burgerkracht aan.

  1. Koos van Dijk schreef:

    He klaas, Super bedankt voor je leuke kaartje! Spreek je snel Groetjes koos (en diane)

    Verzonden vanuit Outlook

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s